Social Media

De ce plătim cu datele în social media?

Mi se pare interesant (și distractiv) cum o reţea de socializare a avut la un moment dat o explozie extraordinară, dorind să lupte cu giganticii din Silicon Valley. Ba chiar a avut și un statement care a ridicat câteva sprâncene în rândul jurnaliștilor și bloggerilor (cel puțin în rândul celor care aveau nevoie de încă un subiect despre care să scrie)

Apropo, mai țineți minte Ello? Exact.

“Your social network is owned by advertisers. Every post you share, every friend you make and every link you follow is tracked, recorded and converted into data. Advertisers buy your data so they can show you more ads. You are the product that’s bought and sold … We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce and manipulate — but a place to connect, create and celebrate life. You are not a product.”

Dar creșterea asta a fost una doar de moment.

Însă hai să încercăm să pornim de la o anumită teorie: dacî Facebook ar fi vrut să fie o reţea de socializare fără advertiseri (aşa cum au declarat cei de la ELLO), credeţi că ar fi ajuns unde este acum? Credeţi că s-ar fi dezvoltat atât de bine? Că produsele de tip Messenger sau oricare altul s-ar fi născut?

De fapt, oare utilizatorii ar fi plătit chiar şi 1$ pe lună pentru a ridica Facebook? Mă-ndoiesc.

Every post you share, every friend you make and every link you follow is tracked, recorded and converted into data. Advertisers buy your data so they can show you more ads.

Așa și-au dat seama și cei de la Medium că trebuie să pună o pâine pe masă la angajați. Dar pentru că Ev e prea mândru și naiv în stilul lui, crede că poate să schimbe industria de advertising. Așa că le cere utilizatorilor să “susțină” proiectul cu un abonament lunar. Hmmm… sweet dreams are made of this

Asta înseamnă că cineva trebuie să ţină acele servere în picioare, salarii plătite şi alte lucruri de care utilizatorul final se bucură. E şi normal, dacă nu vrei să scoţi bani din buzunarul tău dar să te bucuri de ceva pe gratis, atunci tot trebuie să plăteşti cumva.

Cu ce plătim rețelele de socializare?

Brandurile plătesc cu bani, tu plăteşti cu date. Fair enough?

You are the product that’s bought and sold

Până la urmă nimeni nu te obligă să intri în joc. Nimeni nu-ţi spune pistolul la tâmplă dacă azi nu te conectezi la Facebook sau dacă nu pui o fotografie pe Instagram. Lumea folosește social media pentru că lumea folosește social media. Nimeni nu a intrat pe Instagram sau Twitter pentru că a văzut icon-ul pe un meniu la un restaurant și de curiozitate le-a downloadat de pe AppStore sau Google Play. Nu. Lumea a început să folosească social media pentru că cei din jurul lor au folosit social media. Atât de simplu.

Da, Facebook se folosește de datele tale ca brandurile să poată să facă publicitate targetată. Da, YouTube (a.k.a. Google) îți analizează comportamentul ca să-ți creeze o experiență unică, personalizată, chiar și când vine vorba de reclame (uneori mai dă și cu bâta în baltă).

You choose to be the product. We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce and manipulate — but a place to connect, create and celebrate life.

Şi toate astea costă bani (connect, create, celebrate).

Bani pe care utilizatorii nu sunt în stare să-i scoată din buzunar pentru că deja s-au obişnuit să li se ofere pe gratis totul.

Internetul e gratis pentru că brandurile plătesc.

Cum ar fi un internet în care brandurile să nu mai investească bani?

Well…câţi dintre cei care folosesc Google ar da 1$ pe o căutare sau cei care ascultă muzică pe Youtube să plătească 1$ la fiecare piesă sau să dea 1 euro la fiecare imagine postată pe Instagram? You got the point.

Şi dacă nu există advertising pe ELLO oare cât se va mai ţine pe piaţă? Cine va plăti acele servere? Pentru că odată ce creşte şi se dezvoltă ai nevoie de nişte resurse serioase.

Resurse ce trebuie plătite! Câţi vor fi dispuşi să plătească pentru o reţea de socialiazare fără advertising?

Aşa că, dacă vrei să “connect, create and celebrate life” pay your dues iar dacă nu vrei atunci lasă-i pe alţii să plătească.

Robert Katai
Visual Marketer si Content Strategist la Bannersnack.
You may also like
veka la fereastra mea
De 3 ani #lafereastramea cu VEKA România
InfluenceMe 2017
Singura ecuație care contează în influencer marketing

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage