Marketing

Disconfortul notificărilor și nevoia utilizatorului

notificari

Singurele notificări care-mi apar pe ecran atunci când îmi este blocat telefonul sunt cele în care primesc un SMS, mă sună cineva sau am un apel ratat. Pentru restul aplicațiilor folosesc doar badge app icon (notificarea roșie din colțul de sus al icoanei)

Însă de multe ori s-a întâmplat să stau cu cineva la o cafea, cu ambele telefoane pe masă și să observ că la persoana respectivă îi zbârnâie telefonul în prostie. Ba o notificare că a primit un like la o postare, ba o notificare că a primit un email de la elefant.ro (mda, sunt un marketer atât de nasol încât îmi place să observ și cele mai fără importanță detalii), ba o notificare că o anumită persoană a postat o poză pe Instagram.

Notificări peste notificări. Și desigur, discuția noastră era uneori întreruptă de un “o secundă, ca să răspund la acest mesaj

Designerii de UX/UI, developerii și marketerii încă se chinuie să găsească soluția la problema notificărilor. Desigur, pentru mulți dintre ei nu e o problemă atât de mare că până la urmă există posibilitatea să refuzi notificarea respectivă. Corect?

Bun. Și-atunci ce facem cu utilizatorii care nu știu/nu pot/nu-și dau seama cum să-și dezactiveze notificările? Ce facem cu utilizatorii care nu vor notificări dintr-un minut în altul?

Am căutat și găsit unele soluții (cred eu) viabile, dar mai mult pe partea dezvoltatorilor.

Până la urmă ceea ce am încercat să fac în acest articol e să adun toate informațiile pe care le-am citit, să le pun cap la cap și să încerc să vin cu o concluzie care poate o să vă facă și pe voi să vă dați seama care-i toată treaba cu notificarea.

Scott Belsky (fondator-ul website-ului de portofoliu pentru designeri Behance, care a fost cumpărat de Adobe) a scris un articol despre problema notificărilor și a încercat să vină și cu o soluție:

The Notification Layer API would take all kinds of data into account, like your location, your schedule, your propensity to engage with certain apps at certain times, and your historical “conversion” on similar notifications in the past. The system would also optimize default notification preferences for users based on what other users do. For example, if people like you engage with a particular app’s notifications at a particular time or location, then you would get them. But apps that throw superfluous and ignored notifications at their users would become filtered out. Most users wouldn’t even see them

De fapt ce încearcă el e să creeze e un sistem care să adune informații de la utilizatorul respectiv. Iar acesta să fie notificat în funcție de comportament, nevoie și urgență. Scott spune că notificările trebuie să fie mai deștepte decât sunt acum (well dăăă).

Un fel de user behavior notification – dacă e să o luăm pe termene mai delicate.

Scott arată un exemplu de sistem pe care-l folosesc cei de la Slack legat de cum să notifice utilizatorul.

Slack notification system

Și așa ajunge la concluzia că logica notificările trebuie să fie determinate de AI (inteligența artificială) și factori precum relevanță, urgență, locație și relație.

Bun, omul vine cu o idee interesantă (și poate nu cea mai bună, dar totuși a venit cu ceva anume) un sistem care să adune toate informațiile comportamentale ale utizatorului și care să administreze toate aplicațiile în așa fel încât acestea să-l poate notifica pe utilizatorul respectiv în funcție de anumiți factori.

Dar de-aici încep problemele și întrebările.

Cât de mulțumiți vor fi developerii care nu vor avea acces full la notificări? Ce vor face acele aplicații care nu sunt folosite zilnic sau cel puțin odată la două sau trei zile? De exemplu eu am aplicații în telefon pe care le folosesc poate chiar și odată pe lună. Cum voi primi notificarea de la ele?

În comentariile de la articolul lui Scott am găsit un tip care spune că el folosește Apple Watch pentru acest sistem de notificare. Oare merită să dai 2000 de lei pe încă un device care pur și simplu se comportă ca un feature de notificare? Hmm. Poate pentru unii da, dar pentru majoritatea nu prea cred.

Dacă e să ne uităm puțin la cum sunt notificările de azi, le-am putea clasa în 3 tipuri:

  1. Visualy – cele pe care le vedem pe ecran. Fie că vorbim de badge-uri, de bannere sau de alterte
  2. Feelables – cele care sunt pe bază de vibrații.
  3. Hearable – cele care sunt pe bază de sunet (sounds sau rings)

Notificări pe baza comportamentului

Hai să pornim de la ideea că cel mai aproape device de tine este telefonul mobil. A ajuns atât de deștept încât știe când dormi, când alergi, când ești la birou, când te relaxezi sau când ești în oraș. Telefonul te cunoaște foarte bine. Dar ca să te cunoască așa cum vrei tu, trebuie să-l setezi. De exemplu, în iOS poți să-ți setezi ora când vrei ca lumea să nu te sune/deranjeze și să permiți să te sune doar cei care sunt în lista de favoriți, nimeni sau toată lumea.

Dar cum ar fi ca el să înceapă să-și facă aceste setări automat în funcție de comportamentul tău?

Să zicem că ai un job de la 09:00 la 18:00 și în fiecare zi de miercuri aveți o ședință cu întreg departamentul. Primești o înștiințare pe Google Calendar că aveți ședință de la ora 14:00, cu persoanele X,Y,Z care lucrează împreună cu tine la compania respectivă. Atunci când ești în timpul ședinței, telefonul să nu-ți trimită nici o notificare din afara ariei de lucru (prieteni, familie, partid, dușmani etc) decât dacă vine de la persoane foarte importante (soț, soție, părinți sau copii). Iar când ieși de la ședință, să-ți poate da o sumarizare a notificările care te-ar interesa.

Sau atunci când ești pe bus sau în metro, pe drum către birou, să-ți intre notificările care te interesează în acel moment (stay updated with the news, with friends etc) și pe care să le poți consuma într-un mod activ (reply, engagement etc).

Când cei ce la Google au lansat Android O, au făcut un studiu de piață în câteva state din SUA și Singapore în care au analizat comportamentul și părerea oamenilor despre notificări. Astfel au ajuns la 2 tipuri de notificări de care oamenii sunt interesați:

  • De la persoane (VIP). Aici vorbim de primit mesaje, chat-uri sau telefoane. Pur și simplu e tipul de conținut care te notifică de intenția unei persoane care vrea să ia legătura cu tine.
  • Remindere. Fie că vorbim despre lucruri de făcut, de cumpărat sau ședințe pe care trebuie să le avem. Sunt mai degrabă memento-uri digitale.

Pe baza acestor două informații și-au redesenat modul de a notifica utilizatorul de Android O:

  • Major Ongoing – telefoane, driving directions, timer, music
  • People to People – un continut de la o persoane, mesaje, un apel ratat,
  • General – remindere, task-uri informationale
  • By the way – Apropo, contextual, traffic, weather, sugestii

notificari in Android

Desigur, s-au concentrat doar pe partea de prezentarea notificărilor și de categorisirea lor. Dar ce se poate face până la acel punct?

Notificare ca și advertising

V-ați gândit vreodată de ce Facebook Live e atât de căutat în ultima vreme de brand-uri?

Bine, pe lângă teoria că e video, că e conținut transparent etc.

Pentru că primești aceea mică notificare pe care deobicei o primești atunci când cineva interacționează cu tine (like, comment, reply etc). Și vă gândiți că poate Facebook într-un viitor (apropiat sau îndepărtat) va începe să facă bani din advertising-ul pe notificare?

Cum ar fi ca omul din spatele brandului respectiv să poată crea conținut, și nu doar să boosteze postarea respectivă dar și să-i notifice doar pe cei care sunt în targetul său? Hmmm…Discutabil.

Avem nevoie de notificări mai deștepte

Norificările ar putea fi mai deștepte și să nu disturbe utilizatorul. Până la urmă de ce credeți că tot îndrug teoria cu – think of your audience first

Adică pur și simplu aceste notificări care vin de la o anumită aplicație să respecte utilizatorul. Iar când zic să respecte mă refer să ofere aceea informație atunci când trebuie și în felul în care-l poate atenționa într-un mod cât mai personalizat pe nevoia lui.

The right notification in the right time

Utilizatorii vor mai mult control în setarea notificărilor. Și nu doar din două push-uri pe care le primești atunci când downloadezi o aplicație. Ci să ai posibilitatea să-ți setezi în funcție de dorință și nevoi. Controlul despre care vorbesc poate fi și unul granulat. Adică să decizi ce tip de notificări să primești: de exemplu, de la șefu să primești în timpul jobului (sau și în afară dacă e urgent și are anumite cuvinte cheie pe care să le setezi) notificări de tip full screen.

Unele notificații apar în momente în care nu le putem executa. De exemplu, sunt într-o discuție pe remote cu unul dintre colegii mei de la birou și primesc notificare pe telefon că trebuie să-l sun pe mecanicul auto. Pot să-i dau snooze sau să-i dau complete. Dar ce se întâmplă atunci când nu sunt atent și îi dau complete fără să vreau și uit de acel reminder?

Concluzie

Nu ar fi neaparat o concluzie anume sau o soluție la aceste ipoteze. Cu siguranță există minți mai iscusite decât mine și care vor găsi un răspuns la multitudinea de întrebări legat de notificări.

Dar până atunci tot ce putem face e să ne setăm notificările cum vrem (iar cei care știu să o facă, să-i ajute pe cei care nu știu) sau să le ignorăm.

Robert Katai
Visual Marketer si Content Strategist la Bannersnack.
You may also like
millennials video
Cel mai cel videoclip cu, despre și pentru millennials
tricou uber
Ce facem cu tricourile de la branduri?

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage