Podcastu’ lui Katai – după o lună

S-a făcut deja o lună de când am lansat Podcastu’ lui Katai.

Dar dacă m-aș întoarce în timp, în 9 mai am avut primul gând serios despre podcast. Un gând atât de serios încât l-am și pus pe Facebook, ca să testez terenul. Partea interesantă e că majoritatea celor care mă urmăresc mi-au recomandat video, dar nu i-am ascultat și mi-am urmat gândul, să încep într’ ale podcastului.

Așa că după ce am ascultat câteva sute de episoade de podcasturi, am citit materiale despre cum să lansezi un podcast și am vorbit cu oameni care au experiență în acest domeniu, mi-a venit rândul și mie să anunț primul episod din Podcastu lui Katai.

După ce am lansat public primele 2 episoade, am început să primesc feedback de la oameni pe care nu-i cunoșteam și cu care nu am schimbat nici măcar o vorbă. Și e un sentiment interesant să vezi că poți să scoți la lumină un nou proiect și să fii vulnerabil față de comunitate, fiind sincer că tot ce faci e un proces de învățare.

Hai să vedem câteva idei și puncte despre care vreau să îți povestesc după o lună de podcast:

1. Invitați

Deși inițial podcastul trebuia să fie doar despre marketing, mi-am dat seama că nu ar trebui să mă limitez numai la acest subiect. Așa că primul interviu cu Andi Moisescu m-a ajutat să conturez mai bine descrierea podcastului: despre marketing și viață. Pentru că e adevărat, în viață ne lovim de marketing. Și cum ar zice unii filosofi al marketingului:
“Mai avem nevoie și de viață în marketing”.

Am vrut ca formatul interviului să fie unul lejer, simplu, ca și cum ar sta doi prieteni la o cafea și ar povesti despre ce doresc ei. Așa am reușit să stau la masă cu oameni care lucrează ca directori de marketing, cu creatori de conținut, cu manageri de agenții sau freelanceri.

Unii dintre ei îmi sunt prieteni buni, iar pe alții i-am cunoscut în diferite conjuncturi.

A post shared by Robert Katai (@katairobi) on

Partea cea mai interesantă (aici îți dau un fel de behind the scenes), e că niciodată nu am știut unde vreau să duc discuția și unde vom ajunge. De aceea nu mă pregătesc cu întrebări sau alte subiecte de discutat înaintea unei înregistrări. Tot ce facem e să ne punem la o masă, pornim microfoanele și începem discuția. Unde vom ajunge și cum vom termina episodul, rămâne întotdeauna de văzut.

Că doar atunci când ieși cu un prieten la cafea nu îți impui un target, un deadline și un topic de dezbătut, nu?

Bucuria și satisfacția cea mai mare pe care o am de fiecare dată când terminăm de înregistrat un episod e feedback-ul invitatului care-mi spune că s-a simțit bine, că a fost lejer și că ar trebui să fac asta mai des.

2. Conținut

Atunci când vine vorba de continut audio trebuie să iei în considerare 2 lucruri foarte importante: calitatea și topicul.

Deși știam că e foarte importantă calitatea, am învățat pe parcursul discuțiilor cum să țin microfonul ca să capteze sunetul mai bine, cum să-mi redresez vocea să sune la același nivel cu cea a invitatului și unde să înregistrez.

Iar cel mai bun loc în care am reușit să înregistrez cele mai bune interviuri (din punct de vedere a calității sunetului) a fost la studioul lui Mihai.

Apoi trebuia să găsesc un format mai simplu de urmărit, dar ascultat cu drag. Așa că am împărțit interviul în 2: intro și discuție.

  • Intro – fac o introducere scurtă despre invitat și despre subiectele pe care le vom discuta.
  • Discuția – tot ceea ce am discutat la interviu, cap-coadă.

Însă mi-am dat seama că ar trebui să testez mai multe formate, așa că vă puteți aștepta să auziți și alte tipuri de interviuri. Uneori se va întâmpla să intrăm direct în discuție și alteori se va întâmpla să fiu doar eu la microfon, având un monolog despre un anumit subiect.

Cel mai greu lucru pe care l-am făcut până acum era să înregistrez un intro pentru câteva interviuri. Asta a însemnat că a trebuit să reiau tot interviul, să-mi notez câteva idei principale și apoi să mă înregistrez. A fost greu pentru că aveam obligația să intru din nou în rolul și vibe-ul pe care l-am simțit în acel interviu și să-l redau în intro.

Un alt lucru important a fost muzica de intro și outro. Am vrut o piesă care să mă caracterizeze și care să-l ajute pe ascultător să intre în vibe-ul podcastului.

Așa că am intrat pe audiojungle și mi-am cumpărat o piesă. Un feedback din partea ascultătorilor a fost că intro-ul ține prea mult – 20 de secunde-, însă după ce am ascultat mai multe intro-uri mi-am dat seama că majoritatea podcasterilor folosesc unul de 15-20 de secunde. Deci nu cred că e chiar atât de rău.

De asemenea, pe partea de content, Bogdan Roșca m-a ajutat foarte mult să înțeleg cum ar trebui să discut cu oamenii, ce întrebări să le pun și cum să încerc să scot niște idei pe care oamenii ar vrea să le audă. Bine, într-un fel combate ideea mea de a sta la masă cu cineva și a discuta subiecte de interes. De fapt sfatul lui Bogdan m-a ajutat să-mi dau seama cum să discut cu oamenii atunci când știu că vor mai exista câteva sute de persoane care ne vor asculta.

Că doar nu povestești cu prietenul toate subiectele știind că ai în jurul tău încă 300 de oameni care vă vor asculta discuția, nu?

3. Marketing

Sunt multe modalități prin care să promovezi un podcast. Poți să îl pui pe toate platformele existente în lumea asta sau poți să te concentrezi pe câteva care chiar contează pentru tine și audiența ta.

Momentan eu folosesc 2 platforme: pe blogul meu și pe iTunes.

Am ales astea două pentru că îmi este mai ușor de urmărit și de administrat. Ba mai mult, atunci când îl pun pe blog și îl promovez pe Facebook, observ o creștere nu doar în trafic dar și în timpul petrecut pe site (lucru normal).

Înainte de a alege un hosting pentru podcast a trebuit să discut cu Florin Roșoga despre acest subiect. Pentru că el deja are un podcast care a trecut de 200 de episoade și știa cu ce se mănâncă upload-ul unui podcast, editarea și optimizarea lui în Libsyn.

Atunci când am ales să lansez podcastul am avut grijă să am înregistrate cel puțin 7 sau 8 episoade de podcast. Pentru că nu știam cum va fi în viitor, cum va reacționa lumea și trebuia să-mi găsesc un flow de lucru. Ceea ce m-a ajutat cu strategia asta a fost și faptul că știam cum se lansează un blog sau un proiect online, așa că am folosit acele insight-uri pentru lansare.

De asemenea, am vrut să țin lumea updatată despre ce se întâmplă până se lansează podcastul, așa că încercam să scriu săptămânal câte un update scurt despre proiectul ăsta pe Facebook.

Înainte de a lansa podcastul a trebuit să fiu sigur că se poate mixa sunetul, să fac astfel încât să se audă mai bine și să se facă un intro pe beat. Așa că le mulțumesc lui Bogdan și Mihai că m-au ajutat și că încă mă ajută cu mixarea audio a podcastului.

Lansarea a fost simplă, fără prea mult tam-tam și cu promovări pe căi tradiționale. Tot ce am făcut a fost să scriu un articol pe blog despre lansarea podcastului, să pun primul episod și să-l distribui pe Facebook și pe Instragram.

A post shared by Robert Katai (@katairobi) on

De atunci sunt constant și lansez în fiecare săptămână câte un episod. Deși recunosc, am o oarecare temere, pentru că nu vreau să simt presiunea că trebuie să public în fiecare săptămână un podcast, însă mă ajută să lucrez mai ordonat. Totodată, îi ajută pe cei care îmi urmăresc conținutul să se aștepte săptămânal la câte un episod.

Un alt lucru pe care vreau să îl mențin este prezentarea fiecărui episod de podcast, unde am interviu cu diferiți invitați. Așa că fiecare articol are un featured image cu invitatul (puțin redesenat) și brandingul podcastului.

Conform Libsyn, în luna octombrie am avut 1411 ascultări totale.

  • Cel mai ascultat podcast: 487 de downloads (libsyn calculează ascultări în downloads)
  • Cel mai puțin ascultat podcast: 82 de downloads

Articolul cel mai mult engagement în social media este cel al Soniei Nechifor:

podcastu lui katai sonia nechifor

Din păcate pe iTunes nu pot vedea câți abonați am, însă sunt mulțumit de review-urile pe care le-am primit.

Momentan singura promovare pe care am făcut-o a fost in-house cum s-ar zice și am pus un banner pe Instagramology.

4. Pe viitor

Vor exista episoade diferite de formatul obișnuit cu un singur invitat. Așa că voi testa și formatul în care voi avea 2 invitați și vom discuta subiecte de interes general sau chiar și personal ori profesional.

Aș vrea să încep să înregistrez unele episoade în care voi avea scurte gânduri despre anumite subiecte, fie că sunt din zona de marketing sau dintr-o altă zonă care mă interesează.

Mă voi concentra pe creșterea unei audiențe pe baza unei lista de email. Și voi încerca să trimit câte un newsletter despre noul episod din podcast.

Voi crea o pagină pe blog dedicată podcastului. Aici voi instala un plugin unde să poți asculta toate episoadele.

Voi încerca în continuare să fac interviuri cu oameni care au o poveste de zis, care lucrează de câțiva ani buni în marketing și care au lăsat o amprentă în această industrie.

Îmi mențin scopul de 50 de episoade. După ce le-am înregistrat pe toate, mă voi opri din acest proiect, voi face o analiză și voi lua decizia dacă a meritat sau nu. Desigur, dacă ar fi să mă uit până acum, pot spune mândru că a meritat. Chiar dacă nu am publicat încă toate episoadele înregistrate.

 

Cam astea sunt gândurile și ideile pe care le am după o lună și despre care pot să povestesc. Podcastul nu e focusul meu prioritar.

Momentan pentru mine prioritatea este job-ul, apoi blogul în engleză, podcastul și apoi Instagramology.

A post shared by Robert Katai (@katairobi) on

About the Author
Content Strategist, Product Marketer la Creatopy și moderator Katai Podcast. Proiectele lui au fost publicate pe site-uri din domeniu precum Adweek, Content Marketing Institute sau Entrepreneur.

1 comment on “Podcastu’ lui Katai – după o lună

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.