cum sa iti faci un newsletter

O nouă eră în social media – era newsletter


Timp de lectură 4 min.

Aproape săptămânal aud despre cineva care și-a lansat propriul newsletter sau care tocmai sărbătorește un milestone important.

Și e normal: trăim deja într-o nouă eră în comunicarea digitală – era newsletterului.

Unii oameni mai inteligenți au înțeles că algoritmul social media este un monstru mereu înfometat, iar să fii la mila lui nu e tocmai o strategie câștigătoare pe termen lung. În schimb, a avea propriul newsletter înseamnă a deține controlul conversației cu audiența ta, fără ca altcineva să decidă cine și când te vede.

Desigur, nu e doar newsletter – e și newsletter. Iar Dragoș Stanca sumarizează foarte clar acest lucru într-un comentariu:

Seth Godin zicea cândva că „podcasturile sunt noile bloguri”.

După șapte ani, cred că putem spune fără exagerare că „newsletterele sunt noile podcasturi“.

Doar că să construiești, să crești și să poziționezi un newsletter e mult mai complicat decât pare. Nu e doar despre tehnică și platformă, ci și despre consecvență, autenticitate și relația pe care reușești să o creezi cu audiența. Ba mai mult, e și mai interesant pentru că nu trăim această ispită de vanity metric în care să ne batem în piept câți urmăritori avem.

Personal aș da 100,000 pe Instagram followers pe 10,000 newsletter subscribers. Dar ăsta sunt eu, poate mai ciudat!

Dacă te bate cumva gândul ca să-ți pornești propriul newsletter, sau crezi că într-o zi va veni momentul să îți faci un newsletter, atunci acest eseu este pentru tine. Așadar, hai să începem cu începutul.

Întrebări esențiale înainte să-ți lansezi propriul newsletter:

  • De ce vreau să îmi fac un newsletter? – este întrebarea pe care o pun de fiecare dată când cineva mă întreabă dacă să-și facă un newsletter. Până la urmă, acest ”why” nu e mare filozofie – dar poate uneori te ajută să realizezi dacă merită osteneala sau nu.
  • Cât de des să public? – mai important decât frecvența este să fii constant și să respecți promisiunea făcută audienței tale.
  • Care e cea mai bună platformă? – Substack, Kit, Beehiiv, MailChimp, Sendfox etc sunt doar câteva platforme dintre care poți alege să-ți lansezi propriul newsletter. Dar aici depinde de tine – cât de tehnic, creativ și desigur, de ce vrei să-l faci pe termen lung.
  • Ce format aleg? – să scriu mult? să scriu puțin? să pun poze? să pun video? să fac și audio? Sunt întrebările cele mai des auzite la început de drum. De fiecare dată recomand creatorului să scrie așa cum îi place la început, și apoi își va da seama ce prinde mai bine la audiență sau nu. Sau cel puțin să scrie și la fiecare newsletter să testeze cu 10% ceva diferit.
  • Cum să atrag audiența în newsletter? – scrie, vorbește despre newsletter și trimite-l prietenilor și colegilor. Mai ai și social media, și semnătura în newsletter și desigur, și prieteni pe whatsapp. E vorba de o combinație imperfectă între conținut de calitate, promovare și relații autentice cu oamenii care te urmăresc.

Cele 3 tipuri principale de newslettere și ce platformă folosesc creatorii:

  1. Lene tehnică, dar personal branding puternic – acești creatori preferă simplitatea Substack-ului. Practic Substack a venit cu un format simplu – noi îți dăm platforma și audiența, tu ne dai contentul tău. De aceea au simplificat foarte tare modul în care să-și faci propriul newsletter, fără să pui prea mult accent pe cum arată tema, fontul, culori etc. Un alt avantaj al Substack-ului este partea de recomandare (cel puțin în România a devenit destul de popular). Un mic dezavantaj la Substack este faptul că devine limitat dacă vrei să scalezi.
  2. Afinitate tehnică și focus pe automatizare – aici intră cei care folosesc platforma Kit. Eu personal folosesc Kit. Poți avea propriul landing page pe care să-l promovezi cu articole, produse și recomandări ca și pagini, dar cel mai bun lucru pe care l-am văzut la Kit e faptul că pot crea diferite produse (gratuite sau pe bani) prin sequences (emailuri diferite – programate să fie trimise în funcție de userul care se abonează și primește în inbox un newsletter de la mine) sau chiar produse uploadate pe platformă la care audiența are acces. Eu sunt un fan mai mare al platformei Kit decât Substack sau Beehiiv.
  3. Ecosisteme complexe, integrări avansate și monetizare directă – Beehiiv este platforma care te ajută să construiești adevărate ecosisteme media în jurul newsletterelor lor. Beehiiv are o afinitare mai mare pe growth tools și monetizare, de asemenea te ajută să scalezi un newsletter plătitt (monetizat prin ads – în mod automat). Beehiiv e un fel de WordPress pentru newsletter pe stereoizi. Plus desigur, e o luptă mare de competiție între Kit și Beehiiv, ceea ce e și mai interesant de urmărit în online.

Dar înainte să te apuci să scrii un newsletter – hai să-ți dau 2 simple sfaturi care sper să te ajute în acest journey pe care l-ai ales:

1. Subjectline-ul contează enorm

Poți scrie cel mai bun email posibil. Dar dacă nu-ți deschid mesajul… n-o să-l citesc niciodată. Și dacă nu-l citesc, nu pot aprecia conținutul, nu pot construi o relație cu tine și cu siguranță nu voi distribui munca ta.

Subiectul emailului e auditul pentru conținutul în care tocmai ai investit ore întregi – așa că tratează-l cu seriozitate maximă.

2. Soft skills și în emailuri

Există foarte mulți scriitori tehnici incredibili. Ei au date, ilustrații superbe, interviuri, poate chiar și note de subsol!

Însă poți să alegi și o abordare bazată pe soft skills. Poți pune accentul pe storytelling, pe ritm și pe livrare. Poți să-ți lași personalitatea și vocea autentică să iasă la suprafață!

S-ar putea să atragi un alt tip de cititor decât newsletterele pur tehnice, dar sunt sigur că există cititori care caută fix poveștile și autenticitatea umană.

Și dacă reușești să le combini pe cele două, e și mai bine!

În loc de concluzie

Indiferent de platformă, drumul este clar și tendința deja vizibilă: oamenii caută refugiu de haosul algoritmilor.

În SUA, vedete ca Tom Brady sau Matthew McConaughey își migrează deja audiența către propriile newslettere. Sunt curios când vor începe și vedetele noastre (cele din România) să facă acest pas.

Cred că această tendință va fi foarte vizibilă și la noi în câțiva ani. Și tocmai asta e oportunitatea pentru agențiile și consultanții de marketing: să înceapă să gândească strategii pentru newsletter încă de pe acum.

Tu ce părere ai despre era newsletterelor?


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.