Faptul că sunt căsătorit cu un psiholog îmi oferă un mic avantaj atunci când mă gândesc la o strategie de marketing pentru un client.
Pentru că, în spatele oricărei campanii de marketing de succes, stă întotdeauna o înțelegere profundă a omului, a audienței sau a clientului.
Marketingul se schimbă. Strategii care au funcționat ieri nu mai au valoare azi. Tehnici care au dat rezultate pentru un brand pot fi complet inutile pentru altul.
Dar un singur lucru nu se va schimba niciodată – comportamentul uman.
Dorințele omului. Nevoile lui. Motivațiile lui.
Acestea sunt elemente vitale, pe care, de multe ori, marketerul amator le uită undeva într-un sertar și se concentrează doar pe detalii tehnice.
Când, de fapt, ele sunt fundația pe care ar trebui să-ți construiești marketingul.
Cel mai bun marketer este acela care înțelege businessul și este curios de comportamentul uman. Iar psihologia exact asta face: studiază funcțiile și procesele mentale, experiențele interioare și exterioare ale individului.
Trăim însă într-o eră în care toate entitățile din jurul nostru caută un singur lucru – să ne atragă atenția.
Din prima clipă în care îți deschizi ochii și cauți butonul de snooze, până în momentul în care îi închizi, după ce ți-ai obosit degetul de atâta scrollat, se cheltuie milioane de dolari doar pentru atenția noastră.
În ultima perioadă, am observat două categorii de marketeri:
- Cei care se luptă să atragă atenția și își satisfac dorința doar atunci când numerele de views și reach ajung la cote demne de lăudat la conferințe.
- Cei care văd dincolo de a atrage atenția și știu clar răspunsul la întrebarea „…and then what?”
A. De ce prima categorie de marketeri se mulțumește doar cu a atrage atenția?
Pentru că este mai ușor.
1 milion de vizualizări pe TikTok e mai ușor decât 1000 de lead-uri pe un newsletter.
10.000 de urmăritori pe Instagram e mai ușor decât 500 de lead-uri pe un webinar.
100.000 de views pe lună e mai ușor decât 500 de contacte într-o comunitate de WhatsApp.
Te-ai prins, nu?
Azi e simplu să atragi atenția: oferi câteva secunde de „WOW”, utilizatorul îți dă un like și trece mai departe. Tu ești fericit că ai obținut acel like, iar el este mulțumit că și-a satisfăcut dorința cu o doză de dopamină ieftină.
Și rămânem aici, pentru că e mai ușor, mai la îndemână și mai ușor de inginerit.
B. De ce a doua categorie de marketeri caută să meargă dincolo de simpla atragere a atenției?
Pentru că, pentru ei, marketingul nu este doar o știință a captării atenției.
Ei înțeleg că un marketing sănătos menține atenția și, la momentul potrivit, o convertește.
Nu e doar despre like-uri, views, shares sau traffic.
Nu e despre campanii virale, influenceri frumoși și parteneriate care oferă o dopamină ieftină.
Este mai mult decât atât.
Este răspunsul la întrebarea „…and then what?”
Un framework pentru un marketing sănătos
În loc de concluzie, vreau să-ți las un framework care sper să te ajute să înțelegi dacă marketingul pe care îl practici este unul sănătos, sustenabil și de lungă durată:
- Cum atragi atenția audienței tale?
- Ce faci ca să le menții atenția?
- Când și cum le convertești atenția?
Leave a Reply