Marketing 2025: există un canal care chiar funcționează?


Timp de lectură 4 min.

Am intrat în gaura neagră a ”agențiilor” de ”marketing” pe TikTok. 

Aproximativ fiecare video începe cu ”Hai să-ți spun cum poți să-ți crești business-ul în 3 pași…” sau ”Cu doar 50 de lei primești 15 short videos ca să-ți promovezi afacerea…” sau ”Știai că pe TikTok poți face bani ușor…” 

Apoi am trecut pe la Instagram unde primeam aceleași sfaturi, doar că în formate diferite – de la carousel-uri, la photo reels și tot așa. Citesc știri în care se spune că ChatGPT a înlocuit Google (chiar în acest weekend mi-a confirmat o adolescentă că ea nici nu știe când a deschis ultima dată Google). 

Observ în jurul meu marketeri și agenții care confundă social media marketing cu marketing. Și cred că social media este marketing. Ba mai mult, freelancers și consultanți care cred că dacă creează și editează short videos pot spune cu mândria în inimă că – fac marketing. 

Până la urmă e treaba lor. Pentru că pădurea e plină de copaci, tufișuri, crengi uscate, flori colorate și mușchi umezi.

Dar hai să-ți spun ție o întrebare, cel care citești acest newslettter într-o zi de marți în care posibil că deja ai început lucru sau încă mai tragi de o zi de vacanță de paște – tu pentru cine optimizezi?

Nu mă-nțelege greșit, nu e o criză de identitate. Este o realitate pe care o văd că se întâmplă în jurul meu și doar o semnalez, că poate apucăm să ne trezim unii la realitate.

Andrew Chen (partener a16z și investitor în companii de top precum Dropbox, ProductHunt, Tinder etc) a scris un material bun – Every marketing channel sucks right now

Sumarizat sună cam așa:

  • SEO: Lent, supra-aglomerat. Ai nevoie de răbdare, cafea și noroc.
  • Influencer marketing: Scump. Iar cei mici au nevoie de babysitting la fiecare postare.
  • PR/comunicare: Nu aduce clienți, nu se poate replica. Dar sună bine într-un PowerPoint.
  • Email marketing: Greu de construit o listă bună, filtrele de spam sunt peste tot.
  • Viral loops: Funcționează doar dacă ai un produs grozav. Trucurile vechi nu mai merg.
  • Reclame: Scumpe. Iar investitorii strâmbă din nas dacă nu ai o fundație beton.
  • Referral/affiliate: Risc mare de fraudă, și de multe ori te costă tot cât o campanie plătită.
  • Mare lansare pe social media: Algoritmul nu te iubește, iar prietenii obosesc să-ți dea like la fiecare postare.

Așa că ce facem? Care canal de marketing este bun în momentul de față?

Ai spune newsletter (nope – check email marketing) sau podcasturile (nope – nu sunt canale de marketing) sau webinarii (nope – când ai încercat ultima dată să atragi 300 de oameni live pe webinar?) și lista poate continua. 

Iar marketerii mai deștepți ajung să zică să folosim optimizare pentru A.I. ca să recomande ChatGPT brandul tău – super – zi-mi care sunt pașii ideali – că de Search Everywhere Optimization am auzit și eu – dar pentru a face să măsori impactul e mai greu decât ai urmări live cum crește iarba în ogradă.

Și atunci, care-i soluția?

Sincer prietene, nu știu. Dar cred că noul marketing devine tot mai mult vechiul marketing, și ne întoarcem la baza care face diferența.

În primul rând, trebuie să ai un model de business bun care vinde o soluție la o problemă conștientizată de o audiență.

Vezi, modelele de business sunt faine în idei și de multe ori și pe foaie, dar atunci când le pui în practică, începi să vinzi primele produse și după o lună îți dai seama că nu e chiar atât de ușor. Atunci începi să o iei pe arătură, căutând soluții sub orice piatră pentru a face lucrurile să meargă.

Întreabă-te: Cât de sustenabil este modelul de business pentru care faci marketing?

În al doilea rând, fii obsedat de audiența ta. Da, OB-SE-DAT. Asta înseamnă să îi cunoști atât de mine, de la ce mănâncă dimineața, la ce podcasturi ascultă pe drum către birou, la ce filme se uită, la ce newslettere sunt abonați și la ce subiecte reacționează.

Poți folosi tot felul de tool-uri, dar cel mai bun tool care nu se va demoda niciodată nu este – discuția cu oamenii aceștia. Fie că stai la masă, fie că prinzi oportunitatea de telefon, fie că ești la un eveniment, fie că printr-un email sau oriunde. Află cât mai multe despre ei, în toate modurile posibile. Un marketer bun este acela care-și cunoaște audiența. Înainte de orice short, newsletter sau campanie billboard – fii obsedat de audiența ta.

Cred mult în principiul biblic care spune: toate îți sunt îngăduite, dar nu toate îți sunt de folos. (well, nu te-ai așteptat să găsești principii de marketing în Biblie, ha?)

De aceea chiar așa e și în marketing, poți să le faci pe toate, poți să le încerci pe toate, dar asta nu înseamnă că toate îți vor fi de folos, sau îți vor aduce rezultate în momentul acela.

Desigur, poți testa, poți încerca și după câteva luni să analizezi ce poți face.

Dacă următoarele 3 luni încerci social media organic, atunci după 3 luni trage o linie și vezi ce rezultate palpabile a adus. Sau poate pur și simplu ai fost nevoit doar să îți ajustezi modul de comunicare, să-ncepi să transmiți în afară mesajul tău și să vezi cum reacționează oamenii. Da, marketingul de multe ori e un trial and error. 

Dar cei mai deștepți marketeri nu se poticnesc doar în trial and error, ci merg mai departe să-și ia lecțiile ca să-mbunătățească următorul pas.

Nu știu dacă te-a făcut să realizezi ceva acest newsletter sau ai rămas doar cu un gust de cafea după (pentru că s-a terminat și ultima gură din pahar) dar dacă e să rămâi măcar cu o întrebare atunci gândește-te la asta: care este trial and error în marketingul meu de azi?


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.