Mai știi când întrebai dacă are poze cartea pe care o aveai de citit pentru școală? Îți amintești cum căutai printre sutele de pagini măcar un desen, o hartă, orice, doar să fie o imagine? Lucrurile nu s-au schimbat prea mult nici astăzi.
Căutăm în continuare fotografia care să spună mai mult decât o mie de cuvinte și asta pentru că ne este mai ușor să înțelegem mesajul. Este rapid, la îndemână și este primul lucru care ne sare în ochi atunci când privim orice articol de bog sau știre. Chiar și tu acum ai fost atras, probabil, de vizualul acestui podcast. Mai mult decât atât: titlul și vizualul.
Nu trebuie să fii fotograf profesionist ca să surprinzi ceva aparte. Ceva ce îi face pe oameni să se gândească de două ori la o problemă care există printre ei.
Creativitatea asta face. Reușește să ia o poveste simplă: ce, cine , când, unde și de ce? și să ți-o bage în vene. Să creeze emoții fără de care poate n-ai băga în seama faptul că Bucureștiul stă să cadă la primul cutremur. Ăsta e un exemplu de superscriere premiată într-un an și care a clarificat în sfârșit o problemă pe care toată lumea o știa, dar nimeni n-o băga în seamă.
Sorin Trâncă
Sorin este de peste 12 ani antreprenor și lucrează în industria creației. Managing partner la Friends/TBWA, cu 4 proiecte (Superscrieri, In a relationship, Mindcraft Stories și Policlinica de Marketing). Mai mult decât toate acesta, Sorin este omul care sapă după a înțelege problema. Chiar mai mult decât a căuta soluții, oricine care pune pe primul loc înțelegerea și reformularea problemelor este cu un pas în fața celor care doar „desenează un scaun frumos”.
Conectează-te cu Sorin:
Proiectele lui Sorin:
Idei care mi-au rămas:
- La baza publicității stă ideea. Se află ceea ce poți spune despre un detergent, o bere, un calculator, un podcast? – 13:38
- Evită să mergi cu multe idei de client. Cu o soluție bună, maximum două, rezolvi problema. – 24:02
- Dacă vrei să scrii bine, scrie despre acel ceva pe care oamenii încă nu-l văd. – 53:52
- Întotdeauna vei avea succes cu limbajul mut și fotografia. Cu cât vorbești pe înțelesul tuturor, cu atât atragi o audiență mai largă. – 01:02:52
Întrebări din episod:
- Care a fost momentul în care Sorin a decis să fie propriul său angajat – 09:38
- Care e diferența dintre o agenție și un shop de creație? – 12:27
- Ce anume nu este astăzi agenția Friends din ceea ce și-a propus când a pornit agenția? 20:00
- Ce părere are Sorin despre blocajul creativ? – 28:04
- Ce ar face diferit Sorin dacă ar rescrie cartea Brief? – 45:05
- Ce i-ar recomanda Sorin unei persoane din creație să evite? – 1:06:03
Resurse:
- James Clear – Atomic Habits
- Ryan Holiday – Perennial Seller
- Austin Kleon – Steal Like an Artist
- Khaby Lame
Dacă ești lucrezi cu idei, fie în publicitate, fie în arhitectură sau în alte industrii care îți cer să fii creativ, iată sfatul lui Sorin: Nu te considera creativ.
Nu îmbrățisa ideea de creativitate ca pe ceva ce ai sau îți lipsește.
Caută în schimb să înțelegi problema. Să o privești din alt unghi față de ceilalți. Să o reformulezi până ajungi la o idee doar a ta, care să se diferențieze.
De exemplu, dacă primești brief-ul „scaun”, nu te gândi la material sau la model. Gândește-te la moduri în care oamenii pot sta pe un scaun. Cum le schimbă acea poziție pe scaun activitatea zilnică. Așa pot schimba ideile lumea. Prin a săpa mai adâc, până înțelegi care este adevărata nevoie a oamenilor.
Ca de fiecare dată vreau să profit de ocazie și să le mulțumesc celor de la Banca Transilvania că susțin acest podcast.