Cred că departament de marketing este împărțit în 2 mari categorii: brand marketing și performance marketing.
Cei pe performance marketing înțeleg foarte bine ce au de făcut – aici totul e măsurabil și nimic nu se pierde în neant. Investești $1 și trebuie să scoți $1.5. Dacă scoți $0.9, atunci ești în pierdere.
Pe când pe brand marketing lucrurile stau puțin diferit: content marketing, social media marketing, SEO și pentru cei mai mari avem deja PR, internal communication, employer branding etc.
Dar cred că azi trăim era în care SEO nu mai înseamnă doar Search Engine Optimization – practic nu SEO nu mai face doar optimizări pentru motoare de căutare.
Azi trăim în era în care SEO înseamnă (și cred că a însemnat și până acum) Search Everywhere Optimization (nope, stai liniștit/ă – nu eu am venit cu acest termen).
Iar acest nou SEO acum TREBUIE – mă repet – TREBUIE – să înglobeze cele 3 mari departamente: content marketing, SEO și social media marketing (SMM).
SEO nu mai e SEO așa cum îl știm, ce se schimbă?
În primul rând, SEO nu mai e doar GOOGLE sau BING. Azi vorbim de SEO și din perspectiva A.I. în care trebuie să optimizezi și să ajungi în motoarele de căutare ale chatbot-urilor din A.I. (ChatGPT, Gemini, Claud etc).
Dar acești LLM nu iau în considerare doar conținutul de pe site-ul tău ci și tot ceea ce faci în social media.
Da, acele postări pe care le pui zilnic ajută ca brandul tău să fie văzut, observat, analizat, menționat atunci când un utilizator este în căutarea unei soluții la o problemă.
De fapt, Instagram a anunțat că acum postările tale vor avea șansa să apară nu doar pe Instagram ci și în motoarele de căutare. Iar dacă începi să cauți pe Google un anumit termen, vei vedea că sunt șanse mari să primești răspunsuri și din platforme de social media precum Youtube (well…aici e cam normal că e al Google-ului), dar ai de la TikTok, Instagram, Linkedin și Reddit.
Așadar, ce-nseamnă acest lucru pentru Directorul de marketing?
Că departamentul de marketing trebuie să se oprească să mai gândească fiecare pe tarlaua lui.
Tot ce facem are un impact major și măsurabil pe brand. Ne-ntoarcem în perioada în care un comunicat de presă, un influencer relevant, o postare specifică poate afecta sau ajuta brandul.
Cât despre departamentele de SEO (așa cum le știm) se vor schimba și vor fi nevoite să lucreze împreună cu departamentele de social media. SEO nu mai e doar website. SEO nu mai e doar backlinks. SEO nu mai e doar optimizări și performanță de website.
SEO trebuie să fie integrat cu social media, să colaboreze împreună, să lucreze împreună, să gândească împreună astfel încât tot ceea ce creează și publică să ajute brandul să fie mai aproape de consumator.

Leave a Reply