De ce să creezi o comunitate bazată pe interes și nu pe brand

Katai Podcast este susținut de Banca Transilvania


Prima dată când m-am lovit de cuvântul comunitate a fost când am văzut un Ted Talk de-al lui Seth Godin care vorbea despre Triburi. Cred că era undeva prin 2009. Cu siguranță încă-l găsești undeva pe internet la o simplă căutare – Tribes, Seth Godin. 

În această prezentare Seth Godin vorbește despre o structură care te poate ajuta să-nțelegi ce-nseamnă să pornești o comunicate:

  1. Începe să spui o poveste – o poveste despre ideea ta sau o poveste despre soluția ta la o problemă
  2. Conectează un trib – fii acel catalizator care pornește tribul/comunitatea
  3. Condu o mișcare – comunitatea ta poate fi o mișcare, poate fi un punct pe i-ul unei probleme. Asumă-ți poziția de a conduce aceea mișcare. 
  4. Începe să faci o schimbare – gândește-te la tribul/comunitatea ta ca la o mișcare care aduce o schimbare în societate 

Asta pe scurt, dar te las pe tine să găsești această prezentare și să te uiți la ea. 

La vremea aceea termenul comunitatea online era poate doar la nivel de idee, sau poate așa, o comunitate pe un forum sau oameni care să se adune online sau offline pentru un anumit scop. Nici gând să fie vorba de grupuri de WhatsApp, grupuri pe Facebook sau orice altă platformă de social media. 

Însă dacă facem un fast forward, observăm că toate platformele mari, Google, Facebook, Linkedin și alți jucători mari din industria tech pun tot mai mult accentul pe a crea platforme online în care oamenii care-și împărtășesc aceleași gânduri, idei sau pasiuni să se adune la un loc și să poată învăța, discuta sau pur și simplu comunica unul cu altul. 

În acest episod vreau să-ți povestesc despre propria-mi experiență pe care am avut-o atunci când am dat drumul la primea mea comunitate online în jurul unui subiect – podcastul. 

Nu, n-am să vorbesc despre podcasting. Poți înlocui termenul cu grădinărit, țevi de eșapament sau cabane de vacanță. 

Am învățat că interesul omului stă deasupra brandului și dacă ești destul de egoist, vei ajunge cu buzele umflate și cu așa zisul, brandul tău, în brațe. 

Așadar, iată lecțiile pe care le-am învățat pe pielea mea ce înseamnă să pui o comunitate pe picioare care e bazată pe interes și nu pe brand. 

1. Găsește interesul și fii tu catalizatorul

Atunci când m-am decis să lansez un grup despre podcast am avut deja cunoștința că există o nevoie de o comunitate online unde oamenii să poată să vină să întrebe lucruri tehnice, să ceară păreri sau pur și simplu să caute soluții și idei despre podcasting. 

Știam despre acest interes pentru că deja eram de aproape 2 ani în pâine și lucrurile mergeau bine. Podcastul creștea în popularitate, în accesări și tot mai multă lume vorbea despre mine ca și tatăl podcastului (deși încă nici până-n ziua de azi nu înțeleg de unde a venit și de ce am ajuns aici). Așa că recunosc, ego-ul meu a crescut prea tare ca să-mi dau seama că trebuie să fac o comunitate în jurul unui interes și nu în jurul meu. 

Primul pas făcut – conștientizarea nevoii. 

Al doilea pas urmează să fie făcut – doar că de data asta greșit – lansarea unui grup despre nevoie, doar că va fi în jurul numelui meu – KATAI Podcast și vor fi doar oamenii care mă ascultă pe mine – adică undeva la 1000 de persoane. 1000 de persoane care să-ți asculte odată la două săptămâni interviurile și discuțiile cu alte persoane despre marketing și viață? Well, Oprah, Tim Ferriss și Tony Robins, păzea că vin. 

Dar lucrurile nu au stat așa cum am crezut și așa cum m-am așteptat. Chiar dacă am apăsat pe 3 butoane, 2 share-uri și niște texte, voila, grupul ascultătorilor podcastului lui Katai a fost public. Să vină oamenii. Să vină laudele. Să vină comentariile și primul sold out de pe Arenele Romane în care Robert Katai vorbește la un microfon cu invitații lui. 

Dar nu, lucrurile nu au stat așa. Pentru că numele meu nu este un brand și pentru că eu nu am brand care să facă acest lucru. 

Iar lecția asta m-a adus la al doilea punct – și poate cel mai important din acest podcast. 

2. Creează o comunitate în jurul unui interes și nu în jurul unui brand

Oricine aș fi eu, tatăl podcastului, evanghelistul Bannersnack, omul care a publicat materiale pe Adweek, Entrepreneur și alte site-uri gigantice de anvergură din industria de marketing, nu sunt nici Seth Godin, nici Gary Vaynerchuk, Ryan Holiday sau Simon Sinek. Sunt doar un om de marketing din Oradea, Bihor care s-a mutat în Cluj-Napoca și face ce-i place cel mai mult alături de o familie extraordinară. Așadar, de ce ar vrea cineva să fie în grupul ăsta care în care e vorba doar de Katai? Exact. 

Dar lucrul ăsta mi l-a arătat prietenul meu și colegul meu de la Bannersnack, Sergiu care mi-a spus așa: auzi, dacă vrei să-ți crească grupul ăla de oameni pe Facebook, atunci fă bine și schimbă-ți strategia. Nu vorbi despre tine, ci vorbește despre un subiect de interest pentru toți, cum ar fi podcastingul. Pentru că ăsta e ceea ce caută oamenii acuma. Adună oamenii în jurul intereselor lor. 

Zic și făcut. Normal că-i dau dreptate pentru că vede lucrurile diferite de cum văd eu. 

Așa că am schimbat descrierea. Am schimbat numele. Am schimbat strategia și conținutul. Totul se învârtea în jurul topicului de interes general: podcasting. 

Am făcut grupul Podcast Focus pentru cei care sunt interesați despre podcasting, despre industria de podcasting sau despre cum să-ți lansezi podcastul. 

Oamenii pun mai mult accent pe interesele lor decât pe numele brandului. 

Al treilea lucru pe care l-am făcut în jurul grupul de Podcast a fost să experimentez idei și conținut nou. 

Lucru care ne duce la al treilea punct pe care să-l iei în considerare atunci când vrei să faci o comunitate online

3. Experimentează

Nu-ți fie frică să experimentezi. Joacă-te cu toate opțiunile pe care platforma ți le pune pe masă. Fă un live și vezi ce reacții primești de la oameni. 

De exemplu am făcut un test pentru 2 luni în care am programat săptămânal o postare cu ce episod nou ai publicat săptămâna aceasta. Postările au avut succes pentru că oamenii doreau să-și publice episoadele, să primească reacții și feedback la munca lor. 

Un alt exemplu de experiment pe care l-am făcut a fost un ZOOM call ad-hoc într-o zi. Am făcut link-ul și cine a vrut, putea să intre în discuție și să întrebe despre podcasting. A ieșit un video de vreo 40 de minute în care am discutat despre tot ce aveau pe suflet membrii grupului legat de podcast. 

Cred că atunci când ai posibilitatea să pornești un grup, să-l administrezi și să te conectezi cu oamenii care împart acelaș interes, mai ai și puterea de a experimenta ca să vezi ce funcționează sau nu. 

Așadar, nu te opri la postări simple cu poze sau texte. Experimentează. Pentru că în acest proces nu există termentul – greșit – pentru că fie că-ți iese sau nu, tot ai avut de câștigat. 

Partea cea mai bună este faptul că oricine organizație, orice companie sau orice persoană poate să fie catalizatorul unui grup online care să adune oameni care împart aceleași interese. 

Am observat că în perioada pandemiei, activitatea pe diferite grupuri a crescut, oamenii erau interesați să vorbească, să-ntrebe și să primească resurse pe care să le folosească în munca lor. 

Cred că în viitorul apropiat vom vedea opțiuni și mai multe care să faciliteze și mai mult administrarea comunităților online și vom avea posibilitatea 

Dar dacă ar fi să concluzionez acest episod într-o singură idee simplă la care te rog să te gândești atunci când te vei decide să începi să te ocupi de un grup atunci este aceasta

Creează comunitatea în jurul unui interes! Și întotdeauna o comunitate începe de la tine + încă o persoană care împărtășește același gând, aceeași idee, aceeași poveste. 

Mulțumesc pentru că ai ascultat și acest episod. 

About the Author
Content Marketing Manager la Bannersnack și moderator al emisiunii online Katai Podcast. Proiectele lui au fost publicate pe site-uri din domeniu precum Adweek, Content Marketing Institute sau Entrepreneur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.